جستجوگر در این تارنما

Monday 27 December 2010

میزان مصرف اعلام شده در خودروهای هیبریدی گمراه کننده میباشد

خودروهای هیبریدی وسایل نقلیه ای هستند که هم میتوانند کاملا برقی با خازنهای قابل شارژ باشند و هم خودروی با دو موتور، یک موتور برقی و یک موتور درون سوز یا احتراقی. خودروهای هیبریدی دوگانه سوز که میتوان به پریز برق (PHEV Plug-in hybrid Electric Vehicle ) وصلشان کرد تا خازنهایشان پر گردند در حال حاضر گل سرسبد کارخانجات خودرو سازی هستند زیرا در مجموع کم مصرف میباشند.
اما بایستی هشیار بود که این ادعا میتواند به سوءتفاهم انجامیده و این امر میتواند بسیار گمراه کننده باشد.
معمولا میزان مصرف یک خودرو را میتوان در کاتالوگهای کارخانه سازنده مشاهده کرد اما این میان همه میدانند که این اعداد و ارقام قابل اطمینان نیستند و تنها در شرایط کاملا استثنائی و توسط رانندگان کاملا مجرب و در شرایط جوی مناسب بدست آورده میشوند و نه خریدار معمولی.
شرایط اما برای خریدار تفاوت پیدا کرده است. تا کنون صحبت از خودروهایی میشد که امکانات و عملکردهایشان  تا حدود بسیار زیادی برای همگی شناخته شده بودند. امروزه نسل جدیدی از خودروها در راه هستند مانند خودروهای هیبریدی یا خودروهای برقی. خریدار نقاط ضعف و قدرت و پیوند میان قطعات عرضه شده در این خودروها با دیگر چیزها را یا اصلا نمیداند و یا اگر هم بداند این میزان از دانستن در حد بسیار پایینی قرار دارد و بازگو کننده کل حقایق نیست. بقول معروف خریدار خودروهای سری نو در این رابطه  مو را می بیند ولی از پیچش مو خبری ندارد و یا ابرو را می بیند و حکایتها و اشارتهای ابرو برایش بکلی نامفهوم میباشد. در اینجا گمراه کردن خریدارانی که از شیوه های محاسباتی خودروسازان برای عرضه کردن ارقام  کاتالوگها اطلاع دقیقی ندارند، اندازه ها و معیارهای جدیدی را بخود میگیرند.
علت اصلی برای گمراه کردن/شدن خریداران تکنیکی است که در خودروهای هیبریدی دوگانه سوز بکار گرفته شده است.
در خودروهای هیبریدی دوگانه سوز که مجهز به یک موتور درون سوز و یک موتور برقی هستند موتورهای درون سوز زمانی  به کار میافتند که خودرو سرعت بخصوصی را بدست آورده باشد و پبش از آن تنها موتور برقی خودرو میباشد که محرک آن است. 
با این حساب برای نمونه اعلام میزان مصرف 2،5 لیتری بنزین برای   تویوتا پریوس و اعلام  اینکه میزان دی اکسید کربن تولید شده در این خودرو تنها 59 گرم میباشد، مربوط به بخشی از حرکت خودرو است که در آن موتور درون سوز خودرو در حال فعالیت بوده است  حال آنکه برق مصرفی گرفته شده از خازنهای خودرو ( باتریهای ساخته شده از لیتیوم – یون ن. ک. به ارزش بالای سبکترین فلز جهان ) نیز خود بصورت غیر مستقیم در جریان  تولید دی اکسید کربن سهیم بوده است که در این گونه محاسبات عرضه شده توسط خودرو سازان اصلا گنجانیده نشده اند (ن. ک. به آیا خودروهای برقی کاملا پاک هستند؟  و هم چنین  باتری عمل شدنی یا تخیلی؟ ).  در این رابطه نیز نبایست فراموش کرد که دستکم در اروپا، خودروها بیشتر در اتوبانها در حرکت میباشند یعنی جاییکه موتورهای درون سوز و نه موتورهای برقی بکار میآیند و مسلم اینستکه در این هنگام، مصرف بنزین و تولید دی اکسید کربن هیچگاه در حدی که خودروسازان نشان داده اند، نخواهد ماند.

اخیرا برخی از ان. جی. او های  کشور آلمان خواستار آن شده اند که  خودرو سازان  نه  تنها میزان مصرف  بنزین را در کاتالوگهایشان  ذکر نمایند  بلکه هم چنین  میزان برق مورد  نیاز خودرو را برای رسیدن از نقطه  الف  به نقطه  ب  نیز درج نموده و نیز بیان نمایند که این مقدار برق مصرف شده  چه  اندازه دی اکسید کربن  را بصورت غیر مستقیم تولید مینماید و یا برابر با آن است.  آنها این پیشنهاد خود را نه تنها در سطح مطبوعات و رسانه های عمومی مطرح کردند بلکه این خواسته خود را بگوش پارلمان اتحادیه اروپا نیز رساندند.
پارلمان اتحادیه اروپا قرار است که در سال آینده میلادی در باره این موضوع جلسه ای با حضور کاردانان و متخصصین تشکیل داده  و موضوع و نتایج  آنرا به بحث بگذارد.

No comments: